امید به درمان زخم‌های دیابتی با یک کشف جدید

13 اکتبر 2016- محققان آلمانی اطلاعات جدیدی در مورد علت اختلال در ترمیم زخم های دیابتی را منتشر کردند که منجر به ابداع روشهای درمانی جدیدی خواهد شد.

افراد مبتلا به دیابت غالباً به زخم‌هایی مبتلا می شوند که به سختی و در مدت زمان طولانی ترمیم می‌شوند، دانشمندان دانشگاه کلن آلمان با هدف بررسی مکانیسم ‌های سلولی دخیل در اختلال ترمیم زخم دیابتی، تحقیقات جدیدی را آغاز کردند.

پیش از این تصور می‌شد که بالا بودن قندخون به مدت طولانی در بیماران مبتلا به دیابت سبب تخریب عروق و سلولهای عصبی(نورونها) شده و در عملکرد سیستم ایمنی برای ترمیم اینگونه زخم‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

در مطالعه‌ی اخیر، دانشمندان مشاهده نمودند که کاهش متابولیسم انسولین در محل زخم مستقیماً بر روی سلولهای همسایه که در ترمیم زخم دخالت دارند، تأثیر می‌گذارد.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیقات دکتر Parisa Kakanj و همکارانش به بررسی پوست لارو مگس سرکه (دروزوفیلا ملانوگاستر) پرداختند. متابولیسم انسولین در این حشره مشابه با پستانداران است زیرا در طول تکامل بشدت از این مسیر متابولیسمی محافظت شده است.

محققان با استفاده از یک لیزر دقیق، یک سلول از دورترین لایه‌ی پوست این لارو را برداشته و به بررسی تأثیر این آسیب بر سلولهای همسایه پرداختند.

دکتر Kakanj می‌گوید: به محض اینکه به پوست آسیب وارد می‌شود، سلولهای مجاور با تشکیل یک کابل اکتینومیوزینی به این آسیب پاسخ می‌دهند، سپس این کابل پروتئینی، یک حلقه‌ی منقبض شونده را در اطراف زخم تشکیل می‌دهد، که با انقباض خود به بسته شدن شکاف ناشی از آسیب کمک می کند.

 او افزود: حال اگر متابولیسم انسولین دچار اختلال شود(در مگس هایی که با دستکاری ژنتیکی دچار این اختلال شدند)، این کابل پروتئینی ضعیف تر شده و مدت زمان بیشتری پس از آسیب، تشکیل می شود که نتیجه‌ی آن ترمیم نشدن زخم یا طولانی شدن مدت زمان ترمیم زخم خواهد بود، یافته های ما امید جدیدی برای درمان زخم‌های دیابتی در آینده بوجود آورده است، شاید بتوان با داروهای موضعی در محل زخم متابولیسم انسولین را فعال کرده و ترمیم زخم را به سرعت طبیعی خود باز گرداند.

محققان درحال حاضر همکاری خود را با متخصصان پوست برای ارزیابی بهتر رویکردی که بتوان در تحقیقات بعدی آنرا اجرا نمود، آغاز کرده‌اند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Nature منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/new-discovery-about-diabetic-wound-healing-could-provide-treatment-hope-91819475.html